EPIC GAMES I ODDALONY POZEW CHOREOGRAFA

 w Aktualnie w mediach, Strona główna

d oddalił pozew Kyle’a Hanagami o naruszenie praw autorskich w związku z użyciem podobnego układu tanecznego w animacji z gry.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego sąd oddalił pozew choreografa?
  • Jak zabezpieczyć prawnie produkcję gier?

 

Pozew choreografa

Epic Games to producent i wydawca gier komputerowych z USA. Marka producenta rosła wraz z wydawanymi przez niego grami, jak na przykład “Jazz Jackrabbit” czy “Fortnite: Ratowanie świata”. Epic Gamesdziała w formie spółki akcyjnej.  

W kwietniu tego roku choreograf Kule Hanagami złożył pozew przeciwko Epic Games. W animacji z gry “Fortnite” zostały wykorzystane taneczne ruchy. Hanagami twierdził, że za bardzo przypominają one choreografię z teledysku Charliego Putha, której jest autorem. Teledysk ukazał się w 2017 roku, a animacja taneczna “It’s Complicated” 3 lata później. 

Dlaczego Sąd oddalił pozew? 

Kyle Hanagami to profesjonalny choreograf i instruktor tańca w Los Angeles. Jest twórcą układów tanecznych dla takich artystów, jak Jennifer Lopez, Britney Spears, czy Justin Bieber. Choreografia, którą ułożył do teledysku Charliego Puth’a, została zarejestrowana w Urzędzie Praw Autorskich (United States Copyright Office). 

Sędzia okręgowy Stephen Wilson odrzucił pozew 24 sierpnia tego roku. Orzekł, że porównywane dzieła nie mają wystarczająco dużo wspólnych elementów twórczych. Układ choreograficzny wykorzystany w grze nie obejmuje takich kroków tańca, aby mógł zostać uznany za naruszenie praw autorskich. Sędzia stwierdził, że “tańce towarzyskie i proste rutyny nie mogą być rejestrowane jako oddzielne i odrębne dzieła autorskie”. 

 

Produkcja gry a prawa autorskie- jak zabezpieczyć się prawnie? 

Przy produkcji gier komputerowych wykorzystuje się muzykę, choreografię czy dubbing. Należy pamiętać, że korzystając z dzieł, musimy uzyskać zgodę autora. W przypadku Epic Games, pozew choreografa został oddalony. Wynikało to jednak ze stwierdzenia przez Sąd, iż w tym przypadku nie przejęto elementów chronionych prawem autorskim. W razie korzystania z choreografii tanecznych w większym stopniu, należałoby taką zgodę uzyskać. Najbezpieczniejszym sposobem jest zawarcie umów z wszystkimi autorami oraz wykonawcami, biorących udział przy produkcji gier. Ograniczy to możliwość dochodzenia roszczeń, jak na przykład o naruszenie praw autorskich. O wykorzystaniu muzyki w grach pisaliśmy także w artykule: musicodex.pl 

Recommended Posts

Napisz komentarz

Translate »