Pułapka gotowych umów w muzyce. Trzy błędy, przez które stracisz prawa do nagrań
Prawna organizacja produkcji muzycznej jest krytyczna, niezależnie od skali przedsięwzięcia. Prezentowany materiał wideo ostrzega przed najpoważniejszym błędem, jaki popełniają osoby zaangażowane w tworzenie muzyki: korzystaniem z przypadkowych, darmowych lub generycznych wzorów umów.
Ryzyko nieadekwatnych umów
Wielu producentów muzycznych i artystów sięga po wzory umów ściągnięte z Internetu, co niesie ze sobą wiele ryzyk i prowadzi do niekorzystnych skutków prawnych.
Trzy główne pułapki korzystania z szablonów
Ekspert wskazuje na trzy najważniejsze problemy związane z użyciem niezweryfikowanych dokumentów prawnych:
1. Mylące tytuły i treść umowy
- To, że dokument nazywa się „Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich”, nie oznacza, że rzeczywiście skutkuje nabyciem tych praw.
- O prawnych skutkach umowy decyduje jej treść, a nie tytuł.
2. Niska jakość szablonów a skomplikowane prawo autorskie
- Umowy dotyczące praw autorskich i muzyki są skomplikowane i muszą zawierać bardzo wiele elementów, aby faktycznie doszło do nabycia praw.
- Brak choćby jednego z tych elementów może skutkować tym, że producent nie będzie dysponował pełnią praw do nagrań.
Dlaczego to takie trudne?
- Prawo autorskie zawiera wiele przepisów chroniących artystów (muzyków wykonawców).
- Jeśli to Ty angażujesz innych muzyków do nagrania, występujesz w roli producenta i to Ty musisz zadbać o to, aby umowa zawierała wszystkie niezbędne klauzule.
- Jakiekolwiek uchybienia lub braki w umowie zadziałają na Twoją niekorzyść, powodując luki w prawach do nagrania.
3. Umowy z programów księgowych nie nabywają praw
- Umowy generowane przez programy do obsługi księgowej są zazwyczaj legalną podstawą do wypłaty wynagrodzenia.
- Nie są jednak dostosowane do specyfiki produkcji muzycznej i najczęściej nie zawierają postanowień niezbędnych do nabycia praw autorskich.
- Bywa, że nawet produkcje oparte na dużych budżetach organizowane są na podstawie wadliwych dokumentów, co w konsekwencji prowadzi do tego, że producent nie nabywa praw do nagrań w jakimkolwiek zakresie.
Prawa są szyte na miarę
Należy pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak uniwersalny zestaw umów dla producenta muzycznego.
- Każda produkcja ma swoją charakterystykę i wymaga doboru odpowiednich klauzul.
- Inne klauzule będą potrzebne przy muzyce opartej na żywych instrumentach, a inne przy muzyce opartej na bitach.
- Ściągając przypadkowy wzór z Internetu, nie masz gwarancji, że jest on dostosowany do Twojej konkretnej sytuacji, a biorąc pod uwagę mnogość możliwych konfiguracji, można z niemal całkowitą pewnością stwierdzić, że taka umowa nie pasuje.
Wniosek – Aby zabezpieczyć pełnię praw do nagrań, konieczne jest korzystanie z dokumentów prawnych przygotowanych przez specjalistów i dostosowanych do specyfiki danej produkcji muzycznej.

