Pułapka gotowych umów w muzyce. Trzy błędy, przez które stracisz prawa do nagrań

 w Aktualnie w mediach

Prawna organizacja produkcji muzycznej jest krytyczna, niezależnie od skali przedsięwzięcia. Prezentowany materiał wideo ostrzega przed najpoważniejszym błędem, jaki popełniają osoby zaangażowane w tworzenie muzyki: korzystaniem z przypadkowych, darmowych lub generycznych wzorów umów.

Ryzyko nieadekwatnych umów

Wielu producentów muzycznych i artystów sięga po wzory umów ściągnięte z Internetu, co niesie ze sobą wiele ryzyk i prowadzi do niekorzystnych skutków prawnych.

Trzy główne pułapki korzystania z szablonów

Ekspert wskazuje na trzy najważniejsze problemy związane z użyciem niezweryfikowanych dokumentów prawnych:

1. Mylące tytuły i treść umowy

  • To, że dokument nazywa się „Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich”, nie oznacza, że rzeczywiście skutkuje nabyciem tych praw.
  • O prawnych skutkach umowy decyduje jej treść, a nie tytuł.

2. Niska jakość szablonów a skomplikowane prawo autorskie

  • Umowy dotyczące praw autorskich i muzyki są skomplikowane i muszą zawierać bardzo wiele elementów, aby faktycznie doszło do nabycia praw.
  • Brak choćby jednego z tych elementów może skutkować tym, że producent nie będzie dysponował pełnią praw do nagrań.

Dlaczego to takie trudne?

  • Prawo autorskie zawiera wiele przepisów chroniących artystów (muzyków wykonawców).
  • Jeśli to Ty angażujesz innych muzyków do nagrania, występujesz w roli producenta i to Ty musisz zadbać o to, aby umowa zawierała wszystkie niezbędne klauzule.
  • Jakiekolwiek uchybienia lub braki w umowie zadziałają na Twoją niekorzyść, powodując luki w prawach do nagrania.

3. Umowy z programów księgowych nie nabywają praw

  • Umowy generowane przez programy do obsługi księgowej są zazwyczaj legalną podstawą do wypłaty wynagrodzenia.
  • Nie są jednak dostosowane do specyfiki produkcji muzycznej i najczęściej nie zawierają postanowień niezbędnych do nabycia praw autorskich.
  • Bywa, że nawet produkcje oparte na dużych budżetach organizowane są na podstawie wadliwych dokumentów, co w konsekwencji prowadzi do tego, że producent nie nabywa praw do nagrań w jakimkolwiek zakresie.

Prawa są szyte na miarę

Należy pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak uniwersalny zestaw umów dla producenta muzycznego.

  • Każda produkcja ma swoją charakterystykę i wymaga doboru odpowiednich klauzul.
  • Inne klauzule będą potrzebne przy muzyce opartej na żywych instrumentach, a inne przy muzyce opartej na bitach.
  • Ściągając przypadkowy wzór z Internetu, nie masz gwarancji, że jest on dostosowany do Twojej konkretnej sytuacji, a biorąc pod uwagę mnogość możliwych konfiguracji, można z niemal całkowitą pewnością stwierdzić, że taka umowa nie pasuje.

Wniosek – Aby zabezpieczyć pełnię praw do nagrań, konieczne jest korzystanie z dokumentów prawnych przygotowanych przez specjalistów i dostosowanych do specyfiki danej produkcji muzycznej.

Powiązane wpisy

Napisz komentarz

Translate »
Finansowanie nagrań muzycznych – Kto płaci, ten rządzi prawami producenckimiWywiad z managerem Happysad Pawłem Horejdukiem o roli menedżera muzycznego