Nie tak łatwo kupić podróbki merchu BTS – jak chronić nazwę zespołu i jego logo?

 w Aktualnie w mediach, Bez kategorii, Pytania i odpowiedzi

BTS przygotowuje się do mini trasy koncertowej w Las Vegas, prewencyjnie zabezpieczając swój monopol na produkcję merchu. Czemu warto rejestrować znaki towarowe?

BTS, czyli południowokoreański boys band, bije rekordy popularności… I to dosłownie! Na ten moment, w rękach zespołu znajduje się aż 25 rekordów Guinnessa. Dla osób niezaznajomionych z działalnością grupy poniżej podrzucamy link do ich teledysku, który na liczniku ma już 1,4 wyświetleń!!!

Merch wyprzedający się w minuty

Fan club zespołu, określający się nazwą BTS Army należy do jednych z najbardziej oddanych grup fanowskich na świecie.

Dzięki armii fanów, BTS zapełnia stadiony już na etapie przedsprzedaży biletów. Podobnie wygląda sprzedaż merchu grupy, który potrafi zniknąć ze stron w ciągu kilku minut. Zespół oferuje pełen przekrój produktów sygnowanych swoją nazwą – od zaprojektowanych przez siebie broszek, po bluzy i czapki. Ogromna ilość dostępnych przedmiotów zdaje się jednak nie nasycać rynku:

Tak dobre wyniki sprzedaży muszą przynosić BTS (oraz firmie HYBE zajmującej się produkcją merchu) niemałą fortunę. Nic zatem dziwnego, że HYBE skrupulatnie chroni swoje interesy, korzystając z praw ochronnych na znaki towarowe.

Znaki towarowe BTS

O tym, czym właściwie jest znak towarowy i jakie warunki musi spełniać logo lub nazwa zespołu, by móc uzyskać ochronę, pisaliśmy w artykule: Miley Cyrus znakiem towarowym w Unii Europejskiej. 

W artykule: Spice Girls wypuszcza merch z okazji 25-lecia grupy – znaki towarowe wyjaśnialiśmy natomiast, czemu uzyskanie znaku towarowego jest tak ważne dla artystów produkujących własny merch.

Pomimo tego, że nazwa zespołu może podlegać ochronie nawet jeśli nie zostanie zgłoszona jako znak towarowy, brak rejestracji będzie utrudniał walkę z osobami wykorzystującymi nazwę grupy do produkcji opatrzonych nią koszulek, bluz czy zeszytów. W przypadku ewentualnego sporu, prawo z rejestracji daje bowiem dużą przewagę – wyłącza konieczność prowadzenia skomplikowanego postępowania dowodowego w celu wykazania praw do nazwy.

Oznacza to, że posiadanie prawa ochronnego na znak towarowy daje zespołowi monopol na produkcję produktów opatrzonych tym znakiem.

Do znaków zarejestrowanych przez BTS należą m.in.: sama nazwa „BTS”, logo grupy, nazwa „Army” wraz z towarzyszącym fan clubowi logo oraz dawniej używane nazwy zespołu, czyli “Bangtansonyeondan” i “Bangtan Boys”.

Misja zablokowania produkcji podróbek

Na początku kwietnia, BTS wykona serię koncertów w Las Vegas. Reprezentanci zespołu, przewidując duże zainteresowanie merchem grupy w miejscach występów, postanowili zabezpieczyć swoje interesy na drodze sądowej. HYBE wybrało charakterystyczną dla Stanów Zjednoczonych formę wyroku prewencyjnego, potwierdzającego status znaków towarowych BTS i zabraniającego naruszania praw firmy. W ten sposób HYBE ma nadzieję zapobiec produkcji podróbek swojego merchu, a w przypadku pojawienia się takich produktów w Las Vegas, reprezentanci BTS będą mieli możliwość szybkiego zablokowania ich sprzedaży.

W prawie polskim nie ma odpowiednika instytucji wyroku prewencyjnego. W jaki sposób BTS mogłoby chronić swój znak towarowy w naszym kraju?

Postępowanie zabezpieczające

Posiadanie prawa ochronnego na znak towarowy powinno skutecznie chronić zespół przed pojawieniem się podróbek merchu. Naruszenie monopolu na znak wiąże się bowiem z karami finansowymi, których groźba zniechęca do działań niezgodnych z prawem.

Jeśli jednak doszłoby do bezprawnego wykorzystania znaku towarowego BTS, zespół mógłby wystąpić z powództwem przeciwko podmiotowi naruszającemu jego prawo. Sam proces sądowy może trwać nawet kilka lat, polskie prawo przewiduje jednak instytucję zabezpieczenia, które ma przerwać niezgodne z prawem działanie (na czas trwania procesu).

We wniosku o udzielenie zabezpieczenia BTS jako dowody powinno wskazać dokumenty potwierdzające posiadanie praw ochronnych do znaków towarowych, które naruszają producenci podróbek. Byłaby to solidna podstawa do decyzji sądu zakazującej wprowadzania do obiegu nieoficjalnego merchu.

Wniosek o udzielenie zabezpieczenia powinien zgodnie z przepisami zostać rozpoznany nie później niż w terminie tygodnia od dnia jego wpływu do sądu. Liczyć należy się z tym, że nie wszystkie wnioski są rozstrzygane w takim czasie. Warto jednak zwrócić uwagę, że od lipca 2020 roku spory związane z prawem własności intelektualnej trafiają do wyspecjalizowanych sądów,  które zajmują się wyłącznie tego typu sprawami. Sprzyja to sprawniejszemu i szybszemu rozwiązywaniu sporów takich jak dotyczących naruszeń praw do znaków towarowych.

Youtube, Spotify, Facebook i Instagram

Zarówno social media takie jak Facebook, Instagram i Tik Tok, jak i platformy streamingowe (Youtube, czy Spotify) posiadają procedury, które pozwalają na niezwłoczne usunięcie materiałów naruszających prawa zespołu.

Zgłaszając materiał, wystarczy wybrać ścieżkę zgłaszania naruszeń opartą na twierdzeniu o posiadaniu zarejestrowanego znaku towarowego i załączyć do wniosku odpowiednie dokumenty. Materiały mogą zostać usunięte nawet w ciągu 24 godzin.

Jeśli okazałoby się, że na Facebooku lub Instagramie reklamowane są podróbki merchu BTS, reprezentanci zespołu mogliby dokonać wyżej wspomnianego zgłoszenia. W razie prawidłowego wykazania naruszenia treści naruszające ich prawa w szybkim trybie zniknęłyby z platform, a podmiotom naruszającym ich prawa od razu drastycznie spadłyby zasięgi.

 

Agnieszka Gębala

Recommended Posts

Napisz komentarz

Translate »