POZNAJ 3 GŁÓWNE ZASADY, KTÓRE ZAGWARANTUJĄ CI SPRAWNĄ ZMIANĘ MANAGERA

 w Aktualnie w mediach, Bez kategorii, Strona główna

 

Dua Lipa, Natalia Szroeder czy Michael Jackson oraz wielu innych artystów dokonało zmiany managera podczas swojej kariery muzycznej. Jak zrobić to należycie? Zapoznaj się z naszymi 3 zasadami!

 

ZAWARCIE POROZUMIENIA

Zatrudnienie nowej osoby pełniącej funkcje managera artysty czy grupy artystów wiąże się z wieloma kwestiami do uregulowania. Można je odpowiednio zawrzeć w porozumieniu. Ważne jest uwzględnienie wszystkich form współpracy i jej zakończenia. Poniżej przeczytasz o najważniejszych kwestiach, które trzeba umieścić w porozumieniu przy zmianie managera.

 

ZASADA I

OKREŚL DZIAŁANIA W OKRESIE PRZEJŚCIOWYM

W ubiegłym roku ze swoim managementem pożegnała się Natalia Szroeder. Zakończyła współpracę z Warnerem na rzecz Kayaxu. W tym okresie powstał jej album “Pogłos”. Został on jednak wydany w poprzedniej firmie. Należy więc pamiętać, że działania managera to w większej mierze długofalowy proces, a nie pojedyncze ruchy. Jego praca polega między innymi na organizowaniu działań rozciągniętych w czasie (np. tras koncertowych, kampanii promocyjnych) czy utrzymywaniu różnych kontaktów potrzebnych do rozwoju artysty. Często zmiana managera w danych transakcjach czy negocjacjach może być niewykonalna.

Przykładowo:

Kontakt z potencjalnym kontrahentem został nawiązany przez managera z osobą, z którą wiążą ją bardzo dobre relacje osobiste. Zmiana managera w tej sprawie mocno utrudniłaby negocjacje. Korzystniej będzie zostawić je do przeprowadzenia do końca dotychczasowemu managerowi.

Do takich kwestii można dodać również obowiązek załatwiania spraw związanych z prowadzeniem dokumentacji artysty, kalendarza wydarzeń czy informowania o wszelkich propozycjach nowych imprez, festiwali czy koncertów. W sprawie nowych wydarzeń i działań należy umieścić w danych do kontaktu artystę lub nowego managera. Trzeba więc dokładnie ustalić, jakie sprawy aktualny manager powinien wykonać, a jakimi przestać się zajmować.

Przykładowo:

Zespół dostał propozycję zagrania koncertu, a jego organizacją zajął się jeszcze obecny manager. Można zatem zawrzeć w porozumieniu kwestię, że wszystkimi sprawami związanymi z przebiegiem koncertu zajmie się on w okresie przejściowym. Ułatwi to koordynację działań managerów, bez zbędnych problemów powstających przy zmianie managera.

 

ZASADA II

UWZGLĘDNIJ POROZUMIENIE FINANSOWE

Powodem rozstania się Dua Lipy z jej managerem był konflikt finansowy. “Źródła z branży muzycznej twierdzą, że jej odejście jest związane z wielkością cięć budżetowych, jakie otrzymuje z tytułu nagrań i umów handlowych negocjowanych w jej imieniu przez Tap Management”- www.dailymail.co.uk.

Być może konflikt ten powstał przez niedokładne ujęcie kwestii rozliczeniowych. Praca managera najczęściej wiąże się z uzyskiwaniem prowizji od zysków zespołu, między innymi z koncertów czy kontraktów wizerunkowych. Zapis dotyczący podziału finansów musi zawierać szczegółowy podział stawki wpływającej dla managera i artysty.

Kolejną kluczową częścią porozumienia jest uwzględnienie odzyskiwania przez menedżera wydatków poniesionych w imieniu artysty. Chodzi o gwarancję otrzymania zwrotu tych pieniędzy.

Przykładem sporu artysty z managerem o kwestie finansowe jest wieloletni konflikt Michaela Jacksona z Tohme Tohmem. Spór toczył się od 2012 roku. Wtedy to Tohme po raz pierwszy pozwał Michaela, za niewypłacenie mu prowizji od działań managerskich. Umowa między nimi była zawarta ustnie, co było powodem sporu. Po kilku latach menedżer artysty wygrał w sądzie 3 miliony dolarów na podstawie ugody.

O innym konflikcie managera z zespołem muzycznym pisaliśmy już w artykule: https://musicodex.pl/nicole-scherzinger-pozwana-przez-zalozycielke-the-pussycat-dolls/. 

 

ZASADA III

ROZWAŻ SPOSOBY KOMUNIKACJI MIĘDZY ARTYSTĄ A MANAGEREM

Można ustalić między artystą a managerem jednolity sposób zakomunikowania rozstania się. Przykładem może być rozejście się Dawida Kwiatkowskiego ze swoim byłym managerem- Igorem Pilewiczem. Manager Dawida napisał na Instagramie:

Chciałbym potwierdzić informacje, że po 8 latach pracy z Dawidem, wspólnie zdecydowaliśmy, że każdy idzie w swoją stronę.
To było 8 lat ciężkiej, ale fascynującej pracy, gdzie wspólnie napisaliśmy ogromny rozdział w polskiej popkulturze.
Rozstajemy się w zgodzie, jak dorośli faceci, podejmując świadomą decyzję […].”

Ograniczenie udzielania informacji publicznie o artyście może zagwarantować także umowa o poufności. Chroni ona sprawy, które artysta lub manager nie chcą, by były dostępne publicznie.

Przykładem może być zespół “Daft Punk”. Przez wszystkie lata swojej kariery występowali w hełmach, nie ukazując swoich twarzy. Prawdopodobnie do zachowania tej anonimowości przyczyniła się umowa o poufności. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykułach: https://musicodex.pl/daft-punk-konczy-kariere-jak-to-wyglada-okiem-prawnika/

https://musicodex.pl/kosztowne-sekrety-co-laczy-marilyna-mansona-daft-punk-varius-manx-i-kanye-westa/ .

Wszystkie omówione kwestie pomogą prawidłowo rozstać się z managerem. Jeśli potrzebujesz pomocy prawnika przy przygotowaniu porozumienia lub umowy managerskiej, zwróć się do nas: https://musicodex.pl/produkt/przygotowanie-umowy-menedzerskiej/

 

KOMENTARZ PAWŁA HORDEJUKA – MANAGERA ZESPOŁU „HAPPYSAD

Zmiana menedżera to nie jest prosta operacja, w większości przypadków, by nie zaburzać planów artysty, zakładająca okres przejściowy. Najlepiej, gdy trzem stronom (artysta oraz stary i nowy management) uda się porozumieć, wówczas cały proces może przebiec bezboleśnie.

Ważne jest wspólne zakomunikowanie zmiany. Dobrze, gdy dotychczasowy menedżer może doprowadzić sprawy, które zaczął do końca, ale czasem nie jest to dogodne, ani możliwe (gdy zaczynają się mieszać koncerty „stare” z „nowymi” logistyka podpowiada, by zespół jeździł ze stałą, nową ekipą), natomiast dotychczasowy menedżer powinien załatwić wszystko co trzeba i przekazać kontakty. Należy też pamiętać, że za efekty jego pracy, nawet oddalone w czasie, należy mu się ustalone wynagrodzenie.

No i najważniejsze, aby partnerzy artysty dostali jasny sygnał, że dotychczasowe ustalenia pozostają bez zmian, ale np. odpowiedzialny za rozliczenia będzie inny podmiot. Czasem wystarczy tylko informacja, ale może się okazać, że do umów, np. koncertowych będzie trzeba sporządzić aneksy.

 

 

Izabela Niemczyk

 

Powiązane wpisy

Napisz komentarz

Translate »