Top 10 dźwiękowych znaków towarowych
Top 10 dźwiękowych znaków towarowych
Dźwiękowe znaki przynależą do katalogu znaków towarowych. Wyróżniają się one specyficznymi dźwiękami lub sekwencją dźwięków, które następnie są używane do identyfikowania lub promowania określonych marek lub produktów.
Czym jest dźwiękowy znak towarowy?
Dźwiękowe znaki towarowe przynależą do katalogu znaków towarowych. Wyróżniają się one specyficznymi dźwiękami lub sekwencją dźwięków, które następnie są używane do identyfikowania lub promowania określonych marek lub produktów.
Dźwiękowy znak towarowy jest skutecznym narzędziem w budowaniu tożsamości marki i oddziaływaniu na świadomość konsumentów. Charakterystyczne dźwięki wywołują silne skojarzenia z daną firmą lub produktem. Mogą być używane do wyróżnienia się na tle konkurencji i zacieśnienia relacji z klientami poprzez budowanie emocjonalnego związku.
Tradycyjne pojęcie znaku towarowego kojarzyło się głównie z logo, nazwą lub hasłem reklamowym. Jednakże, wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się preferencjami konsumentów dźwiękowe znaki towarowe zyskały na wartości. Charakterystyczny dźwięk lub melodia związana z marką, stał się coraz bardziej popularny ze względu na swoją skuteczność w budowaniu rozpoznawalności. Art. 120 ustawy o Prawie własności przemysłowej wprost wskazuje na możliwość ochrony tego typu znaków. Aby możliwe było jej udzielenie muszą zostać spełnione łącznie dwa kryteria:
- muszą nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego przedsiębiorstwa
- muszą nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych
Więcej na temat znaków towarowych możesz przeczytać w artykułach „Miley Cyrus znakiem towarowym w Unii Europejskiej„, „Flet Lizzo jako znak towarowy” .
Dźwiękowy znak towarowy i jego rejestracja w Urzędzie Patentowym
Dźwiękowe znaki towarowe powinny być prezentowane za pomocą plików dźwiękowych lub za pomocą notacji muzycznej, zawierającej wszystkie istotne informacje dotyczące melodii, takie jak tonacja, tempo i tekst, albo w postaci oscylogramu, który graficznie przedstawia dźwiękową charakterystykę znaku. Rejestracja znaku towarowego dźwiękowego jest skutecznym narzędziem w budowaniu tożsamości marki.
Top 10 dźwiękowych znaków towarowych
- Netflix ”Ta-dum” – charakterystyczny dźwięk, który odtwarza się przy uruchamianiu platformy streamingowej Netflix. Stał się rozpoznawalny dla milionów użytkowników na całym świecie.
- McDonald ”I’m Lovin’ It” – sekwencja dźwięków, która towarzyszy reklamom i komunikatom marki McDonald’s.
- Ryk lwa MGM – dźwięk lwa ryczącego w logo filmowego studia Metro Goldwyn Mayer, często używany jako znak rozpoznawczy przed filmami.
- Dzwonek Apple – standardowy dzwonek telefonu iPhone, który jest kojarzony z marką Apple.
- Universal Theme – wstęp przed filmami Universal Studios jest ściśle związany z marką i stanowi rozpoznawalny element ich produktów filmowych.
- 20th Century Fox Theme – dźwięk przed filmami Twentieth Century Fox, który składa się z dźwięków bębnów, trąbek i smyczków, często nazywany ”Fanfara 20th Century Fox”.
- Windows Startup – dźwięk, który odtwarza się podczas uruchamiania systemu operacyjnego Windows.
- Dźwięk miecza świetlnego z Gwiezdnych Wojen – charakterystyczny brzęczący dźwięk, który stał się nieodłączną częścią kultury i jest natychmiast rozpoznawalny dla fanów sagi Gwiezdnych Wojen na całym świecie.
- Intel Inside – krótka melodia związana z marką Intel, która jest odtwarzana w reklamach i promocjach produktów firmy.
- Gwizd Kosogłosa – czteronutowa piosenka zarejestrowana przez studio Lions Gate Entertainment, która stała się symbolem rozpoznawczym dla fanów ,,Igrzysk Śmierci’’.
Jak dźwiękowe logo wpływa na postrzeganie marki?
Można więc stwierdzić, że dźwiękowe znaki towarowe mają niezwykłą moc w budowaniu tożsamości marki i oddziaływaniu na świadomość konsumentów. Ich skuteczne wykorzystanie może przynieść markom liczne korzyści, wzmacniając ich pozycję na rynku i budując lojalność klientów. Harvard Business Review stwierdził, że sygnały dźwiękowe mogą pomóc w zwiększeniu wskaźnika zapamiętywania produktu, poprawić szybkość wizualnego wyszukiwania marki przez konsumenta i pomóc odróżnić ofertę produktu od konkurencji, co również można zauważyć w badaniu, które zostało zaprezentowane na Audio Branding Congress. Dlatego też, coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie ich w swoich strategiach marketingowych, aby wyróżnić się na tle konkurencji i budować silną tożsamość marki.
Więcej na temat znaków towarowych możesz przeczytać również tutaj „Coachella i Carchella – problem naruszeń praw do znaku towarowego„, „Coachella kontra plemię Indian – ochrona znaku towarowego„.
Anna Chojnowska